Translate

05 juni 2017

hi ha horeca

Nee, geen ergernis. Echt niet. Het zit meer in de hoek van verbazing, verwondering, bevreemding, verbluffing, of nog beter, verbijstering! Ja, verbijstering, dat is het! Dat je niet meer weet wat je ervan moet denken, dat je geestvermogens niet toereikend zijn om het nog te volgen, dat je paf staat. Dat had ik toen ik een artikel las over de bonnenmafia van de Albert Heijn.

In het artikel klaagt een horeca-ondernemer over de dinerbonnenactie van Albert Heijn. Deze spaaractie wordt verzorgd door IENS (een onderdeel van TripAdvisor). De horecaondernemer vertelt dat hij een gratis tweede menu moet weggeven, plus € 2,50 per bezoeker aan IENS moet betalen, en daarbovenop nog eens 720 euro moet neertellen voor een abonnement op hun reserveringssysteem. En de dineracties van Groupon zijn al precies hetzelfde. Die vragen niet alleen een gratis 2e menu, maar ook nog eens 30% commissie. Schandalig, vindt ie.

Het klinkt allemaal wel erg ja, als je het zo leest. Maar ja, dan vraag ik me toch af, als het zo schandalig is, waarom doe je er dan aan mee?

Nou, zo zegt ie, als je er niet aan meedoet, zie je je omzet met meer dan de helft kelderen!

En toen was ik verbijsterd! Precies hier.

Dus, je haalt meer dan de helft van je omzet uit die bonnenacties, maar je loopt het wel af te zeiken?! Anders gezegd, zonder die bonnenacties was je al lang failliet gegaan, maar toch geef je er op af?! Mijn geestvermogens bleken niet toereikend om dit nog te kunnen volgen. Alsof je de kip slacht die gouden eieren legt, omdat je die eieren niet kan bakken!

Maar het werd nog gekker! Ook de voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland ging zich ermee bemoeien, ene Robèr Willemsen. De mensen die meedoen aan zulke acties verlaagde hij tot "koopjesjagers, die je na deze ene keer niet meer terugziet. En dat zijn doorgaans ook niet de besten om een extra fles wijn aan te verkopen." Dus, zo denk jij over de gasten, die voor meer dan de helft van je omzet zorgen?! Krentenpikkers, die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en geen verstand hebben van wat dan ook?! Zo'n houding aannemen, je personeel uitbuiten en het dan nog gek vinden dat het slecht gaat in de horeca?!  Nou, toen liep bij mij het hele zootje vast! Ik was verbijsterd!

Als je 35 euro moet aftikken voor een gemiddeld twee gangen diner zonder drank, vind ik dat best aan de hoge kant. Zeker als je ziet wat je soms voorgeschoteld krijgt (50 gram rauw vlees op een vuil bord). Voor dat geld eten we thuis met z'n tweeën een hele week! Inclusief drank! Ik weet wel dat je zo niet moet rekenen, maar als je 100 euro moet pinnen voor een gemiddeld etentje voor twee, is dat een hoop geld. En als de mensen wél komen als het voor de helft van de prijs kan, zou je denken dat er bij een ondernemer toch een belletje moet gaan rinkelen. Maar nee, geef lekker anderen de schuld en kijk vooral niet naar jezelf. En maar klagen! Hoewel hij een mediterraan restaurant runt met, zoals ie het zelf zegt, "oosterse twist", is dat klagen wel weer lekker Hollands. Dat dan weer wel.

Groet,
Salvatore
Horeca Frequenteur