Translate

24 juli 2016

de mug

Ondanks alle klimaatbeloftes, hadden we toch weer zo'n typisch Hollandse zomer: onvoorspelbaar, wispelturig en kil voor de tijd van het jaar. Er zaten zelfs dagen bij waarop het frisser was dan op tweede kerstdag. Een enkele keer scheen de zon, maar dan wel ineens zó uitbundig dat ie het kwik liet oplopen naar plotsklaps 30 graden. Maar een paar uur later, als je net bezig was je barbecue aan te steken, begon het gedonder alweer. Bliksem, regen, hagel, stormwind. De vochtige warmte die dan ontstond kroop zelfs het best geïsoleerde huis in. Met klotsende oksels zat je dan binnen, de ramen stijf dicht vanwege de harde regen, naar een of ander dom sportevenement te kijken. Want dat is iets anders wat bij zo'n typisch Hollandse zomer hoort: er is alleen nog maar sport op tv.

Terwijl buiten de regen raasde en Gods fotograaf maar geen genoeg leek te krijgen van het Nederlandse landschap, klonk in onze slaapkamer het monotone gebrom van de plafondventilator. Ik lag op mijn zij op bed onder een dun lakentje. Zelfs dat flinterdunne stukje katoen was eigenlijk nog te warm, maar ik moet iets over me heen kunnen trekken, anders kom ik helemaal niet in slaap. Het was zo'n nacht waarin je besluit alsnog een airco aan te schaffen, terwijl je eigenlijk zelf ook wel weet dat je dat natuurlijk nooit gaat doen voor die ene keer dat het zo warm is.
Ik stak een been onder het laken uit voor meer verkoeling en legde mijn armen op het laken. Nood breekt wet. De door de ventilator op gang gehouden luchtstroom bracht enige verkoeling. Net op het punt dat de slaap het zou gaan winnen van de benauwde, klamme warmte, hoorde ik plots, met een schok, heel dicht bij mijn oor, gezoem. Een mug! Tegen beter weten in, zwaaide ik nog een keer met mijn vrije arm door de lucht, maar daar was ie alweer. Zzzzz zzz zzzzzzzz! Ik zat meteen rechtop in bed en knipte het bedlampje aan. Vanuit een ooghoek zag ik een miezerig klein mugje oplossen in de lucht. Aaaargh! Ik keek de kamer rond maar zag natuurlijk niks. De plafondventilator snorde rustig en tevreden in alle kalmte door. Misschien moest ik dat ding een stukje harder laten draaien. Ik had ergens gelezen, dat zo'n ventilator de muggen op afstand houdt. Dus zette ik de ventilator op standje twee. Dat zal 'm leren!

Ik ging weer liggen en trok het laken op tot onder mijn kin. Mmmm, de ventilator maakte nu echt een ander geluid dan eerst. Er zat een ratel in. Zo kon ik ook niet slapen. Standje drie dan maar eens proberen? Dus wierp ik het laken van mij af en zette de ventilator op de hoogste stand. Het ratelen was daarmee wel verholpen. Alleen hadden we nu wel windkracht vijf in de slaapkamer. Ik trok het laken helemaal over me heen en klemde het tussen mijn benen vast. Met wapperende haren lag ik op het kussen. Nee, dat was ook niks.

Opnieuw stond ik op en zette de ventilator terug naar standje één en niet veel later snorde het motortje weer kalm en rustig. Da's beter. Ik knipte het lichtje uit en ging weer liggen. Ik had nog maar net de juiste draai gevonden of daar hoorde ik 'm alweer. Zzzzz zzz zzzzzzzz! Meteen zat ik verhit rechtop in bed. Vannacht zou er levend wezen sterven, en ik was het niet. Ik liep naar beneden en haalde de vliegenmepper én de kruimeldief tevoorschijn. Ja, want de kruimeldief is een uitstekende muggenopzuiger en laat geen smerige bloedvlekken achter. Als zo'n mug stil zit op een met de kruimeldief goed bereikbare plek, zuig je 'm zo op! Werkt perfect. De vliegenmepper gebruik ik meer als zwaai instrument. Ik zou de mug geen moment rust meer gunnen!

Half op de trap, met de vliegenmepper en de kruimeldief op scherp, speurde ik de overloop af. Met de slimheid van Rambo, had ik het licht op de overloop aangelaten. Daarmee zou ik de mug de slaapkamer uitlokken om hem op de overloop in mijn val te laten lopen. Met half dichtgeknepen ogen speurde ik de witte plafonds en wanden af. Ik zag niks. En ik wist ineens ook waarom ik niks zag. Ik had mijn bril niet op. Zucht! Dus legde ik mijn wapens neer en haalde een ander hulpstuk: de kijkglazen! Even later stond ik, nu bebrild, weer half op de trap met de vliegenmepper en kruimeldief in de aanslag en speurde de witte wanden af op zoek naar de mug! Geduld. Geduld. Geduld. Maar hoeveel geduld moet je hebben? Hoe lang stond ik hier nu al te wachten? Hoe laat is het eigenlijk? Dit is toch van de zotte! Dit gaat toch nergens over? Ik legde de wapens neer. Dit ging niks worden. Er was een andere tactiek nodig.

Het idee nu was, dat ik mij zou voordoen als gewillig slachtoffer. Dus kroop ik weer in bed. De wapens voor me op de grond. De kijkglazen op het nachtkastje. Ik lag volledig stil en ademde rustig. De mug moest geen enkele argwaan krijgen. Die moest denken dat ik sliep en gemakkelijk uit te zuigen was. Maar in werkelijkheid stonden al mijn spieren gespannen, klaar voor actie! Een enkele zoemtoon zou genoeg zijn om mij te doen opspringen, de kijkglazen te activeren, de mug te zien en de zuigmond van de kruimeldief over 'm heen te zetten. Dan zullen we nog weleens zien, wie hier wie zuigt! Haha!

Het is gegaan zoals het is gegaan. De volgende ochtend werd ik wakker met vijf muggenbulten. Hoe het kan, kan het, maar ik ben onverhoeds toch in slaap gevallen. Nou wil ik niet van een mug een olifant maken, maar met zijn microgram aan hersens, was deze mug zowel in strategisch, tactisch als operationeel opzicht mijn meerdere. Ik wil het er niet meer over hebben!

Groetjes,
Salvatore

09 juli 2016

Wat je nooit wilde weten, maar ik je nu toch vertel

Mensen vragen mij weleens: waar haal je het toch allemaal vandaan? En het antwoord daarop is: nou, da weet ik zelluf ook nie. Eerlijk gezegd heb ik het idee, dat het helemaal buiten mij om gaat, alsof mijn brein soms een geheel eigen leven leidt.
Kijk, mijn brein en ik, wij zijn goede vrienden. We hebben dezelfde humor, vinden dezelfde vrouwen leuk, kortom, we kunnen goed met elkaar door een deur. Toch heeft mijn brein een onhebbelijkheidje. Het valt mij regelmatig lastig met allerlei ongevraagde, ongewenste en soms ook ongepaste invallen. Mijn brein gedraagt zich dan net als Waldorf en Statler, de twee oudjes uit de Muppetshow, die vanuit hun veilige loge in de zaal ongevraagd en ongezouten commentaar leveren op de show.

Voorbeeld. Ik sta onderweg naar mijn werk stil voor een stoplicht, achter een lelijke eend. (De auto, niet het dier.) Er zit een grijzige man in met voor zijn leeftijd iets te lang haar. Een ouwe hippie. Nog voordat ik me bewust ben van wat ik zie, stuurt mijn brein de volgende zinnen naar mijn bewustzijn:
"Links voor hem stond, wachtend op groen, een blauwe 2CV, in goede staat, met zo te zien nog originele bumpers. De blonde bestuurster, met zo te zien geheel nieuwe bumpers - ze zaten zowat klem onder haar kin - was druk doende haar ochtend toilet te completeren met eyeliner en rouge. Dat was ook wel nodig, want met enkel die nieuwe bumpers kwam ze er niet."


Waar komt dat vandaan? Waarom denk ik dat? In slechts een fractie van een seconde flitsen deze zinnen door mijn hoofd, zonder dat ik er zelf invloed op heb gehad. Ze worden gewoon door mijn brein, hup, mijn bewustzijn ingefietst. Een enkele keer denk ik nog dat het best een leuk begin van een verhaal zou kunnen zijn, maar zodra ik dat denk, houdt mijn brein zich van de domme, doet het net of het hier verder niks mee te maken heeft en komt nooit met de vervolgzinnen voor de rest van het verhaal. Loop ik weken lang met die zinnen in mijn hoofd, zonder dat ik weet hoe het verder moet. In bepaald periodes heb ik soms wel vijf, zes van dat soort beginnetjes door mijn hoofd spoken. Dan moet ik er echt voor gaan zitten, en werken, om er een verhaal van te maken. Slechts een hele enkele keer lukt dat, ben ik tevreden, maar meestal wordt het niks, en verwijder ik de zin definitief uit mijn geheugen (en maak meteen daarna ook de prullenbak leeg, want anders blijf ik er toch nog mee zitten). 

Ander voorbeeld. Op een zonnige dag loop ik, voor mijn werk, van de parkeergarage naar een vergaderlocatie in het centrum van Utrecht. Juist als ik een meisje passeer dat in een etalage staat te kijken, draait ze zich om en bots tegen me op. Ze kijkt me verward aan en zegt: "Ik heb me dag niet, sorry.", en verdwijnt in de menigte.  Dat is wat er feitelijk gebeurde. Niks bijzonders. Je stoot wel vaker tegen iemand aan in een drukke stad. Geen gebeurtenis om je te herinneren, zou je denken. Maar nog geen twee passen verder plaatst mijn brein de volgende intrigerende volzinnen in mijn hoofd.
"Ze had er goed over nagedacht. Met overtuiging speelde ze de rol van een onschuldig meisje dat geïnteresseerd in de etalage staarde, terwijl ze ondertussen, in de weerspiegeling van de etalageruit, iedereen zorgvuldig opnam die achter haar langs liep. Ineens draaide zich om en botste opzettelijk tegen hem aan. Hem moest ze hebben. Hij zou haar slachtoffer worden."

Wat is dit? Waar gaat dit heen? Hoe gaat dit verder? Wat gaat ze doen? We zullen het nooit weten.

Soms ook, treedt mijn brein op als verteller, als een soort voice-over, zoals je ook weleens in films hebt.
Fiets ik dan bijvoorbeeld 's avonds alleen naar huis, hoor ik mijn brein gedragen zeggen:
"Met slechts de duisternis als kameraad, keerde hij huiswaarts."
En als ik dan thuiskom en aan de garagedeur loop te prutsen om mijn fiets binnen te zetten, hoor ik:
"De verstoorde oog-handcoördinatie was het resultaat van een beregezellige avond."

Of laatst, toen ik op een verlate trein stond te wachten, zegt mijn brein ineens, om leuk te wezen denk ik:
"Daar stond hij dan, te wachten op een trein, waar hij eigenlijk al in had horen zitten."

En zo gaat het maar door. Als ik zit te zappen ("Hij zapte dat het een aard had."), als ik ontbijt ("Gulzig nam hij een hap van zijn boterham met pindakaas."), als ik in bed ga liggen ("De dag was ten einde, de nacht kon beginnen."), of als ik op de wc ga zitten ("De lichaamstemperatuur van de vorige bezoeker zat nog in de bril."), als ik naar mijn werk rij ("Hij ging niet met tegenzin, maar fluiten vond hij overdreven."), of als ik thuiskom ("Er kwam hem geen vrolijk kwispelende hond tegemoet, simpelweg omdat hij er geen had. De jukebox daarentegen straalde!").

Het is niet dat ik stemmen hoor - ik ben het gewoon zelf -, maar het gebeurt zonder dat ik er wat mee te maken lijk te hebben. Ik denk die dingen allemaal zelf, en toch lijkt het helemaal buiten mij om te gaan.
Er is mij eens gezegd, dat ik waarschijnlijk zeer associatief ben ingesteld. Mijn brein bergt alles wat ik lees en meemaak wanordelijk op in verschillende laatjes en kastjes. Ik heb er zelf geen idee van wat er allemaal in mijn brein is opgeslagen en al zeker niet waar dat allemaal ligt. Ach, iedereen heeft weleens meegemaakt, dat een gebeurtenis totaal vergeten lijkt, totdat een ander erover begint. Dan trekt je brein ineens het juiste laatje open en kan jij je die hele geschiedenis weer herinneren. Nou, dàt, doet mijn brein dus voortdurend. Bij alles wat ik meemaak, zie, hoor of ruik, duikt mijn brein in het archief, trekt een paar dozen open en presenteert mij de inhoud ervan als een woord, een zin, of een stukje verhaal. Alleen is mijn brein heel, zeg maar, creatief met het opentrekken van lades.

Ik loop in de supermarkt. Een zeldzaamheid, maar het komt voor. Ik was een weekend alleen thuis en moest wat te eten halen. Shoarma, klein zakje sla en pitabroodjes. Knoflooksaus hebben we altijd wel in huis. Dus ik loop met mijn mandje door de gangen, hup hup hup, klaar, snel langs de groenten en fruit. Ik passeer een bejaard stel dat in de groetenbakken staat te kijken en hoor de vrouw zeggen: "Ik heb geen zin in spinazie." Niks bijzonders. Echter, in de twintig meter naar de kassa gebeurt er in mijn hoofd dit.
Spinazie, da's best lekker. En niet duur, en gezond, en je wordt er niet dik van. Van frikandellen wordt je wel dik. Maar ze zijn wel lekker, en twee frikandellen voor een euro is ook niet duur. Daarom neem ik ook vaak de trap en niet de lift. Gek dat juist dikke mensen vaak wel de lift pakken. Dik worden zit ook in de genen. Zo slank zijn als je dochter, dat werkt ook andersom. Als een moeder dik is, is de dochter vaak ook gezet.
En nog voor ik afgerekend heb gonzen de volgende zinnen door mijn hoofd:
"Zodra moeder en dochter met één voet de roltrap raakten, stopten ze beiden direct met lopen. Geen wonder dat ze beiden licht obese waren. "Nee," hoorde ik de dochter zeggen, "ik heb het tegenwoordig niet meer zo op spinazie." Ondertussen liet ze met het grootste gemak twee-frikadellen-voor-een-euro in haar mond verdwijnen. Skills!"

En zo werkt dat, de hele dag door. Ik verveel me nooit.

Groetjes,
Salvatore

04 juni 2016

Sylvana Simons en de Slippende Schetteraars

geupdate op 8 augustus 2023

Wat kreeg Sylvana Simons toch niet allemaal over zich heen toen ze begin 2016 (dus ruim 7 jaar geleden alweer) aankondigde dat ze de politiek in ging voor BRENG. Nee, DENK. BRENG is een vervoersmaatschappij in Arnhem en Nijmegen, da's iets anders. DENK! DENK, toentertijd een nog jonge partij voor "een verdraagzame samenleving waarin wij elkaar accepteren". Ja, dat was fijn, want dat wil iedereen wel. BRENG, of eh, DENK denkt dat goed onderwijs hiervoor de beste weg is. Dat denk ik ook. Maar om dan de vakken Chinees, Arabisch en Turks verplicht te maken? Want dat wil DENK. Maar dat is niet het enige. Nee! DENK denkt ook aan meer opleidingen tot imams, zonder overheidsinmenging. Hoe kan dat in godsnaam bijdragen aan een verdraagzamere samenleving? De meeste oorlogen worden juist om religies gevochten! Ik denk echt dat DENK niet goed denkt. Maar goed, Sylvana Simons ging dus bij DENK.

Wat je ook van Sylvana vindt, ze is, ook al heeft ze de kappersschool niet afgemaakt, best een heel slimme meid. Slim in de zin van handig. Althans, dat is wat ik denk, DENK, nee denk. Zo heeft ze bijvoorbeeld haar naam een tikkie veranderd. In haar paspoort staat de naam Silvana Hildegard Simons, maar Silvana heeft ze veranderd in Sylvana. Die Griekse y, die geeft toch net wat meer cachet aan zo'n naam. Dat past ook bij haar, want voor uiterlijkheden heeft Sylvana onmiskenbaar een feilloos gevoel. Wat je persoonlijke smaak ook is, kapsel, make-up en kleding weet ze altijd zeer goed te combineren. Iedereen kan zien dat ze altijd pico bello verzorgd is. Om door een ringetje te halen. Daarnaast is ze niet alleen lichamelijk lenig - ze is een goed opgeleide danseres -, ze is ook lenig met woorden. Ze praat makkelijk. Ze is, zoals we dan zeggen, goed van de tongriem gesneden en door haar werk als VJ bij TMF heeft ze ook aardig wat muziekkennis opgedaan. Dit alles samen heeft ervoor gezorgd, dat ze vaak was te zien in verschillende talkshows op zowel publieke als private kanalen. Bovendien, als Sylvana er is, gebeurt er altijd wel wat. Dat is lang niet altijd positief, maar dat maakt voor zo'n talkshow niet uit. Als er maar over je geluld wordt.

Als zo iemand er heel bewust voor kiest lid te worden van een partij die de Turkse massamoord op Armeniërs niet erkent als genocide, is het niet meer dan logisch dat aan zo iemand enige uitleg wordt gevraagd. En natuurlijk werd haar toen, destijds, in 2016, ook gevraagd, om haar keuze voor DENK toe te lichten waarom er volgens DENK geen sprake was van genocide op Armeniërs. Dat deed Sylvana echter niet. Bij moeilijke vragen draaide ze handig om de hete brij heen en speelde direct de racismekaart als het even lastig werd. Want als je in Nederland het woord racisme laat vallen, wordt iedereen voorzichtig. Toen ook al.

Nu is het zo, dat op Twitter en andere sociale media andere omgangsvormen lijken te gelden, dan in het normale leven. Men is harder naar elkaar toe, botter, onverschilliger, onbeschofter, hatelijker, discriminerender en beledigender, racistischer zelfs. Dezelfde mensen die op Twitter zonder gewetenswroeging doodsbedreigingen uiten, kunnen in het echte leven gerust eerzame en weldenkende kerkgangers zijn. Blijkbaar zorgt de relatieve anonimiteit en afstandelijkheid van het medium ervoor dat ze alle remmingen verliezen en dan lukt het ze niet meer om normaal (en respectvol) te communiceren. Daarbij komt dat voor de ontvanger van haatberichten vaak het omgekeerde geldt. Kijk, gesproken woorden verdwijnen in de lucht, maar op Twitter blijven ze voor eeuwig zichtbaar. Dat maakt dat het geschreven woord bij velen toch een grotere impact heeft, dan het gesproken woord. Allemaal heel vervelend, maar ... het is, zoals het is. Wij zullen ermee moeten dealen en leren het op de juiste waarde te schatten. Al met al gaat het er op de sociale media meestal uiterst asociaal aan toe. Jammer.

Als je op Twitter jouw mening wereldkundig maakt, weet je dat je dus ongeremde repliek kunt verwachten. Je weet dat de reacties lang niet allemaal even politiek correct zullen zijn. Je wordt al snel verkettert, met de dood bedreigd of naar "je eigen land" terugverwezen. Ook woorden als Nazi, fascist of racist vliegen in het rond als blauwe bonen in een slechte western. Dus dat gebeurt ook bij Sylvana. Ze werd en word uitgemaakt voor alles wat lelijk is. Teksten als "ga terug naar je bananenland" of erger zijn verwerpelijk en ook wat mij betreft racistisch. Al ben ik het op veel punten nog zo met Sylvana oneens, van dit soort teksten schrik ik toch. Geen mens ter wereld heeft zelf zijn kleur, ouders of geboorteplek kunnen kiezen. Iemand daarop afrekenen is lager dan laag. Kom met argumenten, niet met verwensingen! Bah!

Sylvana ziet hierin echter hét bewijs dat Nederland een racistisch land is. Maar dát is natuurlijk klinkklare onzin. De meeste mensen die zulke verwerpelijke racistische teksten tweeten zijn vaak helemaal geen racist. Zulke kwetsende teksten komen meestal voort uit een intens gevoel van onmacht. Ik wil het daarmee niet vergoelijken, maar ik begrijp wel hoe zoiets gaat. Het is verklaarbaar. Stel je voor, dan zit je daar, in je eentje, achter je computertje, met niemand tegenover je, lekker anoniem te wezen, vol opgekropte woede over van alles wat er mis is in je leven, en dan krijg je de kans om eens lekker van je af te bijten, een schot voor open doel, ja, dan gaan alle remmen los en vlieg je uit de bocht. Word je een slippende schetteraar en staat er opeens een beledigende tekst, met jouw fopnaam eronder, voor altijd en eeuwig. Natuurlijk kan je een tweet ook terugtrekken, maar ja, je volgers hebben het al gezien en wat ben je voor een watje, als je niet eens achter je eigen tekst durft te staan? Kortom, er zijn veel complexe psychologische processen die aan dit fenomeen ten grondslag kunnen liggen, maar racisme?

Dat het er op Twitter (zoals X tot voor kort heette, toen het nog niet in handen was van die megalomane ... hoe heet ie ook alweer ... dinges ... van die dure elektrische auto's en die raket ... Elon Musk bedoel ik) hard aan toe gaat, is alom bekend. Dat kan geen verrassing zijn. Dat weet je, dus daar moet Sylvana rekening mee houden en niet over klagen. Tenminste, Sylvana zelf vond het immers ook logisch dat de journaliste Ebru Umar destijds in Turkije werd gearresteerd, omdat deze journaliste zich, volgens Sylvana, had moeten realiseren dat Turkije "een ander type persvrijheid" kent dan Nederland. Nou, dan gaat die redenering toch ook op voor Sylvana zelf? Je weet dat op sociale media nu eenmaal andere omgangsvormen gelden dan in het echte leven, dus niet zeuren als je wordt aangepakt. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

Zoals we inmiddels weten, is Sylvana al lang weg bij DENK en heeft ze ondertussen verschillende eigen partijen opgericht. Met BIJ1 (de laatste, tot nog toe dan) is ze (door ongeveer 65.000 kiezers) met 1 zetel in de Tweede Kamer gekomen en neemt ze Rutte de maat over zijn vermeende oneerlijkheid en gebrek aan openheid. En dat uit de mond van iemand die nog maar 7 jaar geleden als lid van DENK de Armeense genocide ontkende en het niet nodig vond om de persvrijheid te verdedigen! In juli 2023, na de val van het laatste kabinet Rutte, is er veel tumult in de partij van Sylvana. Er zou een sfeer van intimidatie en racisme heersen. Sylvana maakt bekend niet langer beschikbaar te zijn als lijsttrekker van Bij1.

Groetjes,
Salvatore